FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 8 mei 2009

Geen crisis voor supermarkt

ING Groep 5.87% === AEX-index 1.82%
Veel kleintjes maken één grote, dat weten supermarkten maar al te goed. Zo laten zij hun omzet groeien - maar waar komen hun extra klanten vandaan?

Kassabonnen laten zien dat Nederlandse consumenten zuiniger aan doen, schreef het Financieele Dagblad donderdag 7 mei. Maar supermarktconcerns Ahold en het Belgische Delhaize lieten nog groei zien over het eerste kwartaal. Dus hoe kan dat?

Meer omzet
Simpel: er zijn méér kassabonnen. Vele kleintjes maken samen één grote, zoals de oude zegswijze wil. Het betekent dat mensen vaker naar de supermarkt gaan en ook vaker naar verschillende supermarkten.

Dat laatste is niet zo verwonderlijk, zegt Joop Holla, onderzoeksdirecteur van marktonderzoeksbureau GfK. "Enerzijds zie je trading down, mensen gaan naar goedkopere winkels. Anderzijds volgen mensen ook het aanbiedingenbeleid van een supermarkt goed. Daar heeft C1000 met zijn scherpe acties veel voordeel van gehad."

Nieuwe klanten
Maar het najagen van koopjes zou juist moeten betekenen dat de totale omzet omlaag gaat. Als je duurder uit bent, terwijl je je best doet om goedkoop in te kopen, dan gaat er duidelijk iets mis. De omzet kan dus alleen stijgen als er vaker bij de supermarkt wordt ingekocht. Waar komen die extra klanten vandaan? [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten