FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

woensdag 28 oktober 2009

Met een persoonlijke coach door de crisis

ING Groep 4.96 % === AEX-index 2.52 %
Veel werknemers zijn de wanhoop nabij in crisistijd. Ze worstelen met vragen over hun positie op de arbeidsmarkt of binnen hun bedrijf. Een persoonlijke coach kan antwoorden geven.


In onzekere tijden is de concurrentie op de arbeidsmarkt groot. Werknemers willen hun marktwaarde zo groot mogelijk maken en worden daarbij geconfronteerd met hun kleine en grotere gebreken.

Profileren
‘Een persoonlijke coach lost de situatie niet op, maar leert wel om er mee om te gaan,’ zegt Sacha Woudt-Kluvers van De Baak, het managementcentrum van VNO-NCW.

Werknemers kloppen bij de coaches van De Baak aan met vragen als ‘kan ik de communicatie met mijn baas verbeteren?’ ‘hoe kan ik mij beter profileren en presenteren binnen mijn organisatie?’ en ‘kan ik mijn kwaliteiten beter benutten?’

Woudt-Kluvers: ‘uit ons netwerk van honderd coaches kiezen wij degene die het meest geschikt is om iemand te helpen met zijn of haar specifieke vraag. De coaches hebben bijvoorbeeld een psychologische of bedrijfskundige achtergrond.’

File
Tijdens drie tot vijf gesprekken maken coaches werknemers bewust van verborgen kwaliteiten en opvattingen, die ten grondslag liggen aan hoe ze zich op de werkvloer gedragen of kunnen gedragen.

De gesprekken kunnen face-to-face, maar ook via Skype gevoerd worden. Ook tijdens spitstijd zijn coaches telefonisch bereikbaar: ‘zo kun je de tijd dat je in de file staat efficiënt benutten.’

Niet raar
Persoonlijke coaching wordt meestal door de werkgever betaald. Het bedrijf heeft er immers baat bij dat een werknemer optimaal presteert. Het is dus niet raar om de baas om een persoonlijke coach te vragen.

Gratis
Starters en (young) professionals met een beperkt budget of armlastige baas, kunnen zelf een coach zoeken. Vaak vindt een ervaren persoon uit de praktijk het erg leuk (en egostrelend) om zijn ideeën over te dragen en een jonge hond verder te helpen.

Wees brutaal en vraag een gesprek aan met iemand die je kan inspireren. Vaak kost dit niets. [elsevier.nl]

0 reacties :

Een reactie posten