FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 11 december 2009

Zo internetten Nederlanders

ING Groep 1.61 % === AEX-index 0.77 %
Nederlanders hebben een veel betere toegang tot internet dan andere Europeanen en dan Amerikanen, zo blijkt uit marktonderzoek. Ook wijken wij af met ons surfgedrag en onze bereidheid te betalen voor informatie op het web.

De belangrijkste online bezigheid voor Nederlanders, die voor privé-gebruik het internet opgaan, is het zoeken van algemene informatie: even googlen of op Wikipedia kijken. Voor 65 procent van de Nederlanders is dit een hoofdreden om online te gaan.

Ook internetbankieren en online belasting betalen is een van de hoofdbezigheden, zegt 38 procent. Eén op de drie Nederlanders noemt het lezen van nieuws als belangrijke webactiviteit.

Het is slechts een greep uit een groot marktonderzoek naar internetgedrag. Marktonderzoeker GfK ondervraagde, in opdracht van zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ), bijna zeventienduizend mensen in zeventien landen.

Het volledige onderzoek is bij de WSJ te vinden.

VS meer web-gericht dan Europa
De zakenkrant concludeert dat Amerikanen voorlopen op Europeanen. Driekwart van de Amerikanen zegt het internet voor privé-doelen te gebruiken. In de vijftien onderzochte Europese landen zegt 59 procent voor privé-gebruik te surfen.

Ook lijken Amerikanen meer te accepteren dat in de één of andere vorm betaald moet worden voor informatie op internet. Vier van de tien Europeanen is van mening dat alles online gratis moet zijn, zonder reclames. In de VS is slechts twee van de tien respondenten die mening toegedicht.

In de VS is 17 procent van de mensen bereid om te betalen voor bepaalde webcontent. In Europa wil 11 procent de portemonnee trekken voor informatie op internet.

Nederland is een uitzondering
Nederlanders zijn, samen met de Zweden, echter een duidelijke uitzondering.

Terwijl 41 procent van de Europese respondenten in het onderzoek zegt niet te internetten voor privédoeleinden, ligt dat percentage onder Nederlanders op 10. Anders gesteld: negen van de tien Nederlanders surfen thuis, op een laptop of mobiele telefoon.

Betalen op internet
Nederlanders mogen dan bekend staan als zuinigerds, op internet zijn wij wel bereid te betalen voor informatie. Althans, dat beweren de respondenten in het onderzoek van GfK.

19 Procent van de Nederlanders zegt te willen betalen voor bepaalde content op internet. Onder alle Europese respondenten is dat 11 procent. Van de Amerikanen beweert 17 procent bereid te zijn om de beurs te trekken. Surfende Zweden lijken het gulst: 23 procent is bereid te betalen voor online informatie.

Eén op de drie Nederlanders is van mening dat alles op internet gratis moet zijn, en zelfs zonder reclame. In de VS ligt dat percentage lager. Het gemiddelde van Europa ligt echter hoger.

Veel googlen, veel internetbankieren
Vergeleken met andere nationaliteiten, vinden Nederlanders het zoeken naar algemene informatie online een belangrijke reden om te surfen. In e-finance, internetbankieren en andere financiële handelingen online, steken wij met kop en schouders boven de rest uit.

Een andere uitkomst van dit onderzoek is dat Nederlanders sociale netwerken als Facebook en Twitter niet vaak als hoofdreden voor internetgebruik noemen.

Op de vraag 'Wat is mijn belangrijkste gebruik van het internet voor privé-doeleinden?', noemden drie op de tien Amerikanen 'sociale netwerken'. Van het totaal van de Europese respondenten zijn Facebook en Twitter voor 20 procent een hoofdreden om het web op te gaan. In Nederland bleef deze teller op 15 procent steken. [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten