FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

donderdag 22 april 2010

Ondernemen met twaalf jaar

Nederland moet ondernemender worden, luidt de politieke wens. Onder het motto 'je kan niet vroeg genoeg beginnen', leren leerlingen op de basisschool al hoe een bedrijf te runnen.

ING Groep 1.86 % === AEX-index 0.66 %
De gemiddelde leeftijd van de medewerkers is twaalf. Voor hun ondernemingen doen de piepjonge zelfstandigen marktonderzoek, bepalen ze zelf verkoopprijzen en houden de administratie bij. Iedere medewerker heeft een specifieke taak: eentje doet marketing, een ander is verantwoordelijk voor de verkoop. Een directeur houdt het overzicht.

Verkoopdag
"Meneer wilt u een kopje koffie?" "Meneer, wij hebben nu 20 procent korting!" Zodra iemand het plein van de Amsterdamse Dongeschool betreedt, komen de meest gehaaide verkopers direct aansnellen.

De Dongeschool in stadsdeel Zuideramstel is één van ongeveer driehonderd basisscholen die meedoen aan Kids in bizz, een project om jongeren ondernemerschap bij te brengen. In korte tijd leren leerlingen een bedrijf opzetten.

"Wij hebben alles het goedkoopst”, lacht een meisje van onderneming Mervay Shop achter haar toonbank met producten. Op maandag 19 april hebben de entrepreneurtjes van de Dongeschool een verkoopdag. Verdeeld over vijf bedrijfjes prijzen de leerlingen van groep 8 hun koopwaar aan op het plein voor hun school.

Serieuze zaken
Zo kinderlijk vrolijk als de standjes er uit zien, zo serieus zijn de jonge ondernemers. Van één lijst mocht ieder bedrijfje een aantal fair trade spullen inkopen – koffie, potloden, vogelfluitjes, noga.

De koopwaar zelf is weinig onderscheidend. Maar de leerlingen hebben door dat ze toch moeten opvallen. Dus concurreren ze op prijs. Of hebben ze een slimme marketingstrategie. Sommige onderneminkjes delen in de pauzes stukjes noga uit aan de jongste kinderen van de school, in de hoop dat die eind van de middag bij hun ouders gaan jengelen om een zak snoep.

Ondernemerschap is ook creativiteit, blijkt bij het bedrijfje Eskedé. Op de inkooplijst stond een zak met koffiepads. Een hele zak pads blijkt nogal duur voor veel ouders op het schoolplein. Snel lenen de handige ondernemertjes het Senseo-apparaat uit de lerarenkamer. Per kopje blijkt de koffie te lopen als een trein.

Jonge generatie
"Ik ben fan van deze jonge generatie. Het valt me op dat jongeren snel schakelen tussen groepen en heel outgoing zijn." Dat zegt Cees Pille, directeur van Jong Ondernemen. De stichting organiseert al twintig jaar projecten om jongeren kennis te laten maken met ondernemen. Dit waren altijd leerlingen van middelbare scholen, hbo’s en universiteiten, maar sinds vijf jaar bestaan ook de Kids in bizz-projecten.

Is twaalf jaar niet wat jong om te ondernemen? Pille: "Kinderen weten te weinig dat ze ook ondernemer kunnen worden. Het is juist iets om al op jonge leeftijd mee in aanraking te komen."

Ook kan zo'n project het praktische nut van een vak als rekenen laten zien, denkt Pille. "Maar ondernemerschap zelf is geen vak", meent hij. "Het is een competentie: je moet het doen, ervaren."

Dit vergt wel tijd en aandacht van basisscholen. Op de Amsterdamse Dongeschool ziet groep 8-lerares Ilja Cup hier ook voordelen in. "Sommige leerlingen zijn veel meer praktijkgericht, voor hen is zo’n concreet project heel geschikt."

Hulp ondernemers
In aanloop naar de verkoopdag is ondernemer Michiel Koper een aantal keer langs geweest op de Dongeschool. Kopers handelsbedrijf Schonk levert huishoudelijke artikelen en textiel aan onder meer Blokker en Albert Heijn.

Op 8 maart 2010 stond Koper voor het eerst in zijn leven voor de klas. Jong Ondernemen koppelt basisscholen aan ondernemers, die vrijwillig komen vertellen over de praktijk. Koper: "Was best spannend, zo voor de klas. Het viel me op dat veel van de kinderen al wat weten over wat een bedrijf doet."

Half april, vier ochtenden voor de klas verder, zegt Koper ook zelf iets opgestoken te hebben. "Je moet toch weer even terug naar de basis: 'Wat is een onderneming eigenlijk?'"

(Geen) kinderspel
Directeur Pille van Jong Ondernemen hoopt "dat er een nieuwe generatie komt, die minder beren op de weg ziet. Eén die begrijpt hoe betrekkelijk makkelijk ondernemen is."

Tot dat laatste inzicht zijn niet alle leerlingen van de Dongeschool gekomen. Aan de start van hun project waren er zes ondernemingen, op de verkoopdag zijn er nog maar vijf stands te vinden. Eén onderneming blijkt omgevallen. "Wegens ruzie", zo klinkt het in de wandelgangen van het schoolplein.

"Komt u bij onze winkel kijken?", klinkt het als een potentiële klant het plein opstapt. Sommige leerlingen zijn geboren verkopers. En slimme ondernemers. Ze verlagen bij veel concurrentie hun prijs, maar niet te veel, want ze kennen hun eigen inkoopprijzen en dus hun marges.

Eén meisje snapt de verkoopdrukte niet zo: "Alles gaat toch bij elkaar." Inderdaad komen de winsten bij Kids in bizz uiteindelijk in één pot en gaan naar een goed doel. Dat is dan één ding dat deze jonge entrepreneurs niet leren: of ze ook rijk kunnen worden met ondernemen. [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten