FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

woensdag 25 augustus 2010

Sms'en binnen Nederland vaak duurder dan vanuit buitenland

Mobiele telefoonaanbieders houden van kleine lettertjes. Via een achterdeur halen ze vaak een deel van de kortingen die ze geven weer terug.

ING Groep 1.38 % === AEX-index 0.53 %
De zomerkranten staat, als altijd, bol van de berichten over bellen in, vanuit en naar het buitenland. De Europese Commissie heeft ingegrepen: er zijn maximumtarieven gekomen voor bellen en sms'en, en fervente internetters krijgen een waarschuwing als ze voor meer dan enkele tientallen euro's downloaden op hun mobiel.

Sms'en over de grens
Frappant is dat het door het ingrijpen van de Europese Commissie inmiddels goedkoper kan zijn om vanuit het buitenland naar Nederland te sms'en, dan vanuit Nederland - óok binnen de belbundel.

Bij T-Mobile is binnenlands sms'en pas goedkoper dan sms'n over de grens vanaf het Relax Online 25- of het Relax 30-abonnement. Goedkoop sms'en kan binnen het Vodafone Bel+Sms+Web-abonnement pas vanaf de belbundel 275 (in geval van het Vodafone SimOnly-abonnement is dat overigens al vanaf SimOnly 120).

Wie het Hi Soms 15 abonnement heeft, betaalt namelijk 25 cent - terwijl datzelfde bericht van over de grens maximaal 11 cent (exclusief BTW, 13 cent inclusief BTW) mag kosten. Dat tarief kan de Hi-abonnee ook krijgen, maar dan moet hij wel even de kleine lettertjes lezen en zijn (gratis) sms-verdubbelaar aanzetten.

Schrik bij rekening
Ook thuisblijvers moeten dus oppassen. Zeker wanneer zij de stille zomermaanden gebruiken om een nieuw abonnement af te sluiten. De rekening kan na een overstap namelijk fors duurder uitvallen - en dat terwijl die overstap naar een nieuw abonnement meestal juist wordt gemaakt om goedkoper uit te zijn. Wat is er aan de hand?

Jarenlang was de telecomwereld een wild west-markt. Langzaam maar zeker stellen in Europa de Europese Commissie en in Nederland de toezichthouder Opta en de overheid paal en perk aan die praktijken. Voortdurend wordt de telecomwet aangescherpt.

Maar aanbieders zitten ook niet stil. Zij weten in de kleine lettertjes van hun contracten heel wat van de voordelen die ze adverteren met grote chocoladeletters, weer terug te halen. Hier zijn de geniepigheidjes waar je als klant op zoek naar een goed abonnement voor op moet passen.

Per minuut of per seconde?
Een gesprek tikt weg per seconde, denken de meeste mensen. Fout. Bij KPN, Telfort, Hi en Tele2 betaal je per minuut. T-Mobile en Vodafone rekenen nog wel per seconde af (met een minimum van een minuut), maar niet voor hun goedkopere SimOnly en Online abonnementen. Daar tellen ook zij de belduur in minuten.

Dat betekent dat bij een gespreksduur van 1 minuut en 3 seconden er 2 minuten worden afgerekend. En elke keer dat je ophangt bij het horen van de voicemail, tikt er weer een minuut weg. Zo slinkt de belbundel zienderogen. Bellen.com berekende dat de telefoonrekening 20 tot 30 procent duurder wordt van deze manier van tellen.

Geldigheid belminuten
Belminuten gaan mee naar de volgende maand, is een andere misvatting. Alleen T-Mobile laat de klant nog onbeperkt belminuten meenemen, zowel voor het dure Relax-abonnement, als voor het goedkopere Relax Online-abonnement.

KPN, Hi, Telfort en Vodafone gunnen de klant twee maanden om de belminuten op te maken, maar wel op voorwaarde dat eerst de nieuwe belminuten worden opgemaakt. Dat betekent dat als je de ene maand 20 van de 150 belminuten over houdt en de maand erna belt voor 160 minuten, de teller de derde maand weer op nul staat. Die laatste tien minuten die je nog over had van twee maanden daarvoor zijn dan inmiddels vervallen.

Overigens geldt dat niet voor de goedkopere Online en SimOnly abonnementen van KPN, Hi en Vodafone: daar is de geldigheidsduur van de bundel slechts één maand. Dat geldt ook voor Tele2. Voorbij is voorbij.

Buiten bundeltarief
Een derde manier om geld te verdienen zijn de kosten die je betaald als je je bundel overschrijdt. Dat was 25 cent per sms of gebelde minuut, maar in de afgelopen 12 maanden hebben verschillende aanbieders hun tarieven verhoogd. Bij KPN, Vodafone en T-Mobile Relax Online kost bellen en sms'en buiten de bundel nu 30 cent. Ook Hi rekent 30 cent voor bellen buiten de bundel, maar slechts 15 cent als het gaat om sms'en.

Er zit echter nog een addertje onder het gras: wie een goedkoop Hi Online abonnement heeft afgesloten, betaald buiten de bundel geen 30 maar 33 cent per minuut (en 16,5 cent voor een sms). Hetzelfde beltarief geldt voor het goedkopere KPN SimOnly abonnement.

Telfort, T-Mobile Relax en Tele2 rekenen nog 25 cent per sms of minuut en Telfort Unlimited heeft een speciale constructie: voor een vast tarief mag een klant gratis naar vaste nummers en Telfort-nummers bellen. Bellen naar andere mobiele nummers, speciale telefoonnummers en sms-en kost (minimaal) 18 cent per minuut of sms.

Wat is buiten de bundel?
Bellers gaan ervan uit dat buiten de bundel betekent dat of de bundel op is, of als je belt naar 0900-nummers, waar een waarschuwing aan vooraf gaat. Maar wat blijkt? Zowel T-Mobile als Telfort vinden dat hun klantenservice buiten de bundel valt. Telfort rekent hier zelfs een apart duurder tarief voor: 30 cent per minuut (met een maximum van 15 euro).

Goede informatie
De Opta en de overheid hebben inmiddels hun pijlen gericht op de kleine lettertjes van de tariefvoorwaarden. Die moeten duidelijk en helder aan alle (potentiële) klanten worden voorgelegd. De informatie is nu wel te vinden, maar het vereist wel zoekwerk en doorzettingsvermogen. Ook hebben verschillende aanbieders de tarieven in verschillende stappen op de site staan. Het is dus opletten geblazen. [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten