FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

woensdag 15 september 2010

Staand vliegen goedkoper, duurzamer, gezelliger

Als er meer mensen in een vliegtuig passen, scheelt dat brandstof en geld. Met de nieuw ontwikkelde SkyRider-stoel vlieg je staand, waardoor luchtvaartmaatschappijen veel ruimte besparen.

ING Groep 0.47 % === AEX-index 0.26 %
Door mensen rechtop in hun stoel te plaatsen, passen er veel meer mensen in een vliegtuig. Italiaans producent van vliegtuiginterieur Aviointeriors heeft een vliegtuigstoel geproduceerd die minder beenruimte vereist. De SkyRider.

De SkyRider is een hoge stoel, waar je bijna rechtop tegen de zitting staat. Doordat passagiers niet meer op een horizontale zitting plaats nemen, kan er veel ruimte bespaard worden. Gangbare vliegtuigstoelen hebben een minimale afstand van 71 centimeter tussen de achterkanten van twee stoelen.

Bij de SkyRider kan dit teruggebracht worden tot minder dan 60 centimeter. De stoel is bedoeld om meer passagiers in de Economy Class te passen. Daardoor kan er brandstof bespaard worden en is een daling in ticketprijzen mogelijk.

Voordelig
Een simpel rekensommetje leert hoeveel ruimtewinst plaatsing van deze stoelen kan opleveren. Daarbij gaan we er van uit dat de SkyRider even breed is als een normale vliegtuigstoel. In een Boeing 737-200, een toestel met alleen een Economy Class, passen 130 passagiers. Tussen de achterkanten van twee stoelen zit bij dit vliegtuig 74 centimeter ruimte. De 130 stoelen die het vliegtuig telt hebben dus een totaal van 96,20 meter ruimte nodig.

De SkyRider stoelen hebben tussen twee stoelen slechts 58,42 centimeter ruimte. Samen nemen 130 SkyRider stoelen 75,94 meter ruimte in. De 20,26 meter stoelruimte die hiermee bespaart wordt, biedt plaats aan nog eens 34 SkyRider stoelen. Het vliegtuig kan nu dus 164 passagiers herbergen.

Naast het feit dat meer zielen, meer vreugde meebrengen, is een groter aantal passagiers ook zeer voordelig voor de luchtvaartmaatschappij. Als er 164 passagiers in een vliegtuig passen, wordt de brandstofprijs per passagier lager. Nemen de kosten per vlucht lager, dan kunnen tickets ook goedkoper worden. Plaatsing van SkyRider stoelen is ook duurzamer. Meer mensen in een vliegtuig zal een reductie in brandstofverbruik en CO2-uitstoot opleveren.

Comfort
De SkyRider van Aviointeriors is nog niet in vliegtuigen te vinden. Maar volgens Dominique Minoud, algemeen directeur van het Italiaanse bedrijf, is er door luchtvaartmaatschappijen al veel interesse getoond in de SkyRider. Dit laat hij weten op de Amerikaanse nieuwswebsite USAtoday . Eerder gingen stemmen op bij het Ierse Ryanair en het Chinese Spring Airlines om passagiers staand te laten vliegen.

Minoud vertelt dat passagiers met de SkyRider niet zomaar in het vliegtuig staan. “Ondanks dat de afstand tussen de zitplaatsen extreem klein kan zijn, spreken we over stoelen. Het is een speciale zitting, maar het is wel een zitting.” Het is de bedoeling dat de SkyRider ook comfortabel is door de speciale vormgeving. Aviointeriors heeft zich laten inspireren door zadels.

Vliegende cowboys
Op de website van het bedrijf wordt zitten op een SkyRider vergeleken met motorrijden. Op een dergelijk zadel zit de bestuurder ook rechtop en met de benen naar beneden. In het interview met USAtoday stelt Dominique Minoud dat passagiers prettig op een SkyRider kunnen zitten. “Voor vluchten van één tot drie uur is deze stoel zeer comfortabel. Ik zou het willen vergelijken met een paardrijdzadel. Cowboys rijden acht uur per dag op hun paard en voelen zich nog steeds prettig op het zadel.” [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten