FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

woensdag 20 oktober 2010

Stuur je kind naar een rijke school

Je doet er goed aan om je kinderen naar een basisschool in Blaricum te sturen. Arme kinderen presteren namelijk beter als ze bij rijke leeftijdsgenootjes in de klas zitten. In plaats van scholen in arme buurten te subsidiëren, is het belangrijker wie de klasgenoten van je kinderen zijn. Hoe rijker, hoe beter.

ING Groep 0.17 % === AEX-index 0.17 %
Kinderen uit gezinnen met lage inkomens presteren beter bij taal- en rekentoetsen als ze rijke klasgenootjes hebben. Dit blijkt uit een rapport over het verband tussen economische integratie binnen wijken en prestaties in het onderwijs, gepubliceerd door het Amerikaanse onderzoeksinstituut The Century Foundation. Uit het onderzoek van Heather Schwartz, blijkt dat het loont om kinderen uit arme gezinnen op school te mengen met hun rijkere leeftijdsgenootjes.

Regionale toewijzing
In het onderzoek zijn de prestaties vergeleken van 858 basisschoolleerlingen in Montgomery County, dichtbij Washington. Deze kinderen, allen wonend in sociale huurwoningen, werden gevolgd tussen 2001 en 2007. De toewijzing van een school voor kinderen in de Verenigde Staten gebeurt via de buurt waar ze wonen.

De helft van de scholieren uit het onderzoek kwam terecht op ‘rijkere scholen’ waar minder dan twintig procent van de kinderen in aanmerking komt voor een gesubsidieerde lunch. De rest zat gedurende het onderzoek bij armere kinderen in de klas.

Beter rekenen
Na zeven jaar bleek dat de kinderen op scholen met weinig arme leerlingen bij standaard rekentoetsen gemiddeld acht procent beter scoorden dan de kinderen die veel arme klasgenootjes hadden. Ook bij taaltoetsen scoorde de eerste groep aanzienlijk hoger.

De kinderen op scholen in rijkere buurten scoorden beter, terwijl de Amerikaanse overheid juist extra geld steekt in de scholen in arme wijken. Ondanks die subsidies blijven de scholen in armere buurten achter. Volgens de onderzoekers hebben scholen met weinig arme leerlingen vaak een stabieler bestuur, minder onervaren leraren en meer vrijwilligers.

Economische diversiteit
“In het rapport zie je vooral het belang van de tijd die een kind door brengt op een school met minder arme scholieren”, zegt Schwartz , duie daarom in haar onderzoek pleit voor economische diversiteit op scholen. Door kinderen uit gezinnen van verschillende inkomensgroepen te mengen, scoren de armere kinderen beter.

Schwartz: “Waar kinderen uit armere gezinnen doorgaans lager scoren dan kinderen uit rijkere gezinnen, wisten ze deze achterstand deels in te halen als ze bij weinig arme kinderen in de klas zaten.” [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten