FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 3 december 2010

Winterbanden in trek

Mocht je nog winterbanden nodig hebben om met je auto de besneeuwde wegen te trotseren, dan moet je snel zijn. Winterbanden zijn begin december al erg schaars geworden. De meest gangbare bandentypes kennen al wachttijden van enkele weken.

ING Groep 0.27 % === AEX-index 0.22 %
“Voor de wintersportvakantie in half februari ben je nu in principe nog op tijd”, zegt Koen Buyst, marketing directeur van Euromaster, een van Europa’s grootste bandenservicebedrijven met jaarlijks meer dan twaalf miljoen verkochte banden. “Daar hoeven mensen zich geen zorgen over te maken.”

De schaarste van winterbanden wordt veroorzaakt door een hogere vraag. De strenge winter van vorig jaar heeft er voor gezorgd dat mensen eerder uit voorzorg winterbanden aanschaffen. “Nu de eerste sneeuwvlokjes vallen is er een tweede run op winterbanden ontstaan”, vertelt Edwin Brinksma van branchevereniging Vaco.

Drie runs
“Door de strenge winter van vorig jaar kochten mensen al in september of oktober hun winterbanden. Nu door de sneeuwval ontstaat er nog meer vraag naar deze banden en als men in januari en februari op wintersport gaat, dan zal er weer extra vraag naar winterbanden ontstaan.”

Brinksma: “Deze stijgende vraag naar winterbanden maakt niet alleen de banden schaars, maar ook het personeel dat de banden zal verwisselen. Dat is ook een reden, waarom wachttijden kunnen ontstaan.”

De vraag naar winterbanden is al langer stijgende. Uit onderzoek van Vaco blijkt dat het aantal verkochte winterbanden in Nederland de laatste vijf jaar verdrievoudigd is tot 1,2 miljoen banden in de winter van 2009 en 2010. En deze winter ligt dit aantal dus nog hoger.

Oorzaak
Volgens Koen Buyst van Euromaster ligt een van de oorzaken van de bandenschaarste bij de leveranciers. “Zij hebben de vraag onderschat. Ze gingen uit van een afzetstijging van tien à vijftien procent, maar dit is nu al veel hoger. En doordat consumenten relatief vroeg winterbanden kochten, lopen leveranciers al vanaf het begin achter de feiten aan.”

De Nederlandse autobandenproducent Vredestein laat weten op volle cappaciteit te draaien. “Het aantal banden dat besteld is voor deze winter was al 89 procent hoger dan vorig jaar”, zegt woordvoerder Thomas Mittendorf. “En omdat die voorraad alweer opraakt krijgen we nu weer meer orders. We proberen aan alle vraag te voldoen.”

“Vijf ploegendiensten zijn 24 uur per dag aan de slag. Helaas moeten we af en toe toch ‘nee verkopen’.We kunnen overigens ook niet veel meer produceren dat dat we al doen, want als we niet op tijd met zomerbanden beginnen, loop je ook daar weer achter de feiten aan.”

Gangbare types
“Vooral gangbare types raken snel op”, vervolgt Mittendorff. Het is bijvoorbeeld lastig om genoeg banden te leveren van het type 195.65.15, een band die onder andere op de Volkswagen Golf gemonteerd wordt."

Koop je graag je banden van een bepaald merk? Dan heb je een goede kans dat deze winterbanden uitverkocht zijn, stelt Edwin Brinksma van branchevereniging Vaco. “Hoe specifieker je wensen zijn en dan hebben we het over een bepaald merk of type band, des te groter is de kans dat je moet wachten op je winterbanden.”

Vredestein is wel bezig haar productiecappaciteit te vergroten. De bandenproducent nam honderd extra werknemers aan en kocht meer machines. Vanaf april 2011 zal Vredestein daardoor in plaats van vijf, zes miljoen banden per jaar produceren. Mittendorf: “Dit is echter geen gevolg van de huidige bandenschaarste.”

Effecten schaarste
Wat merken consumenten van deze schaarste? Lucille Hegger, woordvoerder namens bandenverkoper Kwik-fit, stelt dat er bij gangbare maten wachttijden ontstaan, die op kunnen lopen tot twee weken. "We hadden al geanticipeerd op een stijgende vraag maar hadden deze niet zo hoog ingeschat. We schatten een tien procent hogere vraag dan vorige winter, maar de stijging lijkt rond te twintig procent te liggen.”

De schaarste op de markt voor winterbanden zorgt voor een hogere prijs. Bandenproducenten Michelin en Bridgestone verhoogden de afgelopen maanden hun prijzen met drie tot zes procent. Ook Vredestein verhoogde in juli de prijzen met ongeveer vier procent. In januari volgt wellicht nog een prijsverhoging.

Deze prijsstijgingen worden volgens de fabrikanten vooral veroorzaakt door de hogere grondstofprijs van rubber. Maar de toenemende vraag naar winterbanden is er mede debet aan. [Z24]

0 reacties :

Een reactie posten