FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

woensdag 2 februari 2011

De verleiders op de loer

Verse broodgeuren zetten aan tot kopen, kleine tegels doen vertragen of leiden ons nietsvermoedend naar duurdere producten. Volgens de Britse professor Alan Penn gebruiken winkels heel wat slimme trucks om ons geld te ontfutselen.

1. Geur
Geur werkt bijzonder aantrekkelijk. Supermarkten laten de geur van vers brood los om de winkelkarren te vullen. In ketens als Harrods krijgt elk departement een zorgvuldig gekozen luchtje om de verkoop aan te zwengelen. Zelfs in Ikea zou de sausgeur de keukens aantrekkelijker moeten maken. Reisagentschappen gebruiken regelmatig kokosolie om de klant in Caraïbische sferen te brengen.


2. De winkelvloer
Naast geur, verleidt ook de textuur van de vloer. In de entree liggen meestal harde, gladde vloeren om de klanten zo snel mogelijk naar de kledingrekken te leiden. Daar ligt het zacht tapijt of een zachtere ondergrond. Zo gaan klanten langzamer lopen en kijken ze intenser naar wat de winkel te bieden heeft.

Ketens hebben er een handje van weg om de vloertextuur regelmatig aan te passen. Zo leiden ze nietsvermoedende consumenten naar gebieden waar de duurdere producten liggen. Ook de grootte van de tegels speelt een rol. Duurdere producten krijgen kleinere tegels. Reden? Door met het karretje erover te rijden, hoor je sneller de opeenvolgende tegels waardoor je het gevoel krijgt dat je te snel loopt. Als vanzelf vertraag je.

3. Muziek
Onderzoekers aan de Leicester University ontdekten dat Franse muziek aanzet tot extra verkoop van Franse wijn. Bij Duitse liederen opteren shoppers voor Duitse wijn.

4. Hoe en waar staan de artikelen
Zelfs de manier van uitstallen heeft niet met decoratiezin, maar wel met koopverleiding te maken. De winstgevende producten staan vooraan, net als parfum, make-up of juwelen omdat daar de winsten groter zijn. Grotere stukken als sofa's en tuinmeubelen staan meestal achteraan de winkel omdat die kleinere winsten geven.

Fruit, groenten en verse bloemen bevinden zich dan weer bij de ingang. Kopen vrouwen deze gezonde spullen, voelen ze zich minder schuldig als ze straks naar de chips en de koekjes grijpen. Ook te grote winkelkarren, speciale aanbiedingen of primaire levensmiddelen 'verstopt achter de hoek' zetten aan tot extra aankopen.

Zelfs het vlees oogt een pak roder en gezonder door subtiel getinte rode lampjes erboven. Net als de salade, die ziet er een pak verser uit met een groen lichtje. Merkproducten staan vooraan op de rekken, net als de meest prijzige. Goedkopere huismerken staan eerder onderaan te blinken.

5. Etalages
Ook etalageramen misleiden ons. Spiegels doen ons stoppen en alle dure goedjes worden rechts gepositioneerd. Amerikaans onderzoek geeft aan dat shoppers eerst naar rechts draaien en kijken. Om luxe op te roepen, wordt met zacht paars licht gespeeld, terwijl blauw de koper kalmeert en een gevoel van vertrouwen geeft.[ad]

0 reacties :

Een reactie posten