FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

woensdag 30 maart 2011

Auto wel of niet in de eigen zaak?

Kleine ondernemers, zzp'ers en leden van een maatschap kunnen kiezen of ze hun auto privé aanschaffen of onderbrengen in de zaak. Wat zijn de fiscale haken en ogen en wanneer is welke optie het voordeligst?

Het klinkt mooi, een auto van de zaak. Maar het is niet altijd financieel de meest gunstige constructie. Z24 zocht uit wanneer het aantrekkelijk is je auto 'in de zaak' te brengen, en wanneer juist niet.

Om het overzichtelijk te houden gaan we uit van de aanschaf van een personenauto, en niet van een bestelwagen waar weer heel andere regels voor gelden.

Daarnaast hebben we het uitzocht voor ondernemers die in een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of maatschap onderneemt, en niet in een BV of NV. Dan heb je namelijk ook te maken met vennootschapsbelasting waardoor het weer een ander verhaal wordt.

Ten eerste is het belangrijk te beseffen dat je een keuze maakt voor de wat langere termijn. Wanneer je eenmaal hebt gekozen voor het onderbrengen van de auto in de zaak, dan is de keus niet eenvoudig terug te draaien. Welke optie je kiest heeft namelijk gevolgen voor de manier waarop je de kosten voor de auto verwerkt in de winstrekening van je bedrijf en dus je inkomstenbelasting. Bovendien heeft de keuze gevolgen voor de omzetbelasting (btw).

Minder dan 500 km aan privé-ritjes
Ben je van plan minder dan 500 kilometer per jaar privé te rijden? Dan is de keuze eenvoudig. De Belastingdienst ziet de wagen dan als 'van de zaak' wat betreft de inkomstenbelasting. Je betaalt dus geen bijtelling, en dus is het vanzelfsprekend dat je de auto op de zaak zet.

Voor de btw mag je in dit geval wel kiezen of je de auto tot privévermogen rekent of niet. Dit staat los van de keuze voor de inkomstenbelasting. Let wel op dat je een goede rittenadministratie bijhoudt. Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, moet je dit namelijk kunnen aantonen bij de fiscus.

In andere gevallen kun je kiezen. Of je brengt de auto onder in de zaak of niet. Uiteraard moet die beslissing wel in lijn zijn met het werkelijke gebruik van de wagen. Het is niet de bedoeling van de wetgever dat je een auto van de zaak vrijwel uitsluitend privé gebruikt. Aan de andere kant, zolang je bijtelling betaalt, krijg je waarschijnlijk verder geen last met de fiscus.

Privé auto zakelijk rijden
Opmerkelijk genoeg is het grofweg aantrekkelijker om je auto privé te houden als je veel zakelijke kilometers maakt. Je mag je onderneming namelijk 19 eurocent per zakelijk gereden kilometer in rekening brengen. Die kosten drukken weer op je winst en dus op de inkomstenbelasting die je over de gemaakte winst betaalt. Hoe meer kilometers je in rekening brengt, hoe meer geld je in mindering mag brengen op je opbrengsten.

Auto van de zaak: bijtelling
Voor nieuwe, zuinige auto's is het weer sneller aantrekkelijk om ze onder te brengen in de zaak. Net als bij een leasebak, betaal je als ondernemer een bijtelling over je auto als je hem ook privé rijdt. Alleen als je kunt bewijzen minder dan 500 kilometers per jaar privé te hebben gereden, heb je hier niet mee te maken.

De fiscus hanteert 4 verschillende tarieven voor het bepalen van de bijtelling. Utrazuinige auto’s die geen CO2 uitstoten, zijn vrijgesteld. Zeer zuinige auto’s kennen een bijtelling van 14 procent over de waarde (catalogusprijs plus eventuele btw en bpm).

Op zuinige auto’s wordt 20 procent bijgeteld over de waarde en andere auto’s hebben een bijtelling van 25 procent over de waarde. Rij je in een auto die ouder is dan 15 jaar? Dan is de waarde in het economisch verkeer, dus de prijs die je voor de auto zult krijgen als je ‘m morgen verkoopt, bepalend voor de waarde van de auto en niet de catalogusprijs.

Kosten aftrekken
Tegenover de bijtelling die je moet betalen staan echter wel weer een aantal voordelen.

Alle kosten die je maakt na de aanschaf, zoals benzine-, reparatie- en onderhoudskosten, mag je van je winst aftrekken. Als klap op de vuurpijl mag je ook nog eens afschrijven op je wagen en die kosten aftrekken.

Auto van de zaak: btw aftrekken op aanschaf
Voor zover je met je bedrijf prestaties verricht die btw-plichtig zijn, dan kun je de btw die je betaalde bij de aanschaf van de auto aftrekken.

Als er bij de aanschaf geen btw is betaald, doordat je bijvoorbeeld een tweedehands auto van een particulier hebt gekocht, dan valt er niets af te trekken. Ook als je met je onderneming diensten of producten verkoopt die vrijgesteld zijn van omzetbelasting, valt er geen btw af te trekken.

Ondernemers met een zogenaamde gemengde praktijk waarvan een deel van hun werkzaamheden belast is, en een deel niet, kunnen de btw naar rato aftrekken.

...Maar weer corrigeren voor privégebruik
Heb je de btw op de aanschaf van de wagen afgetrokken van de belasting? Dan moet je dit weer corrigeren wanneer je ook privé in de wagen rijdt. Dit wordt in vaktermen autokostenfictie genoemd.

Het bedrag dat je hiervoor betaalt hangt volgens de belastingdienst af van de cataloguswaarde van de auto en de zuinigheid van het vervoersmiddel. Voor de meeste auto’s komt dit neer op 12 procent over een kwart van de cataloguswaarde. Voor zuinige of zeer zuinige auto’s ligt dit percentage lager. Meer gedetailleerde informatie over de berekening van de correctie op de afgetrokken btw, is te vinden op de website van de Belastingdienst.

Voor ondernemers die de auto gebruiken voor het werk maar niet over een gehele omzet btw afdragen, werkt het iets anders. Bij de aanschaf van de auto heb je maar een deel van de btw kunnen aftrekken, en dus je hoef je ook minder te corrigeren. Is bijvoorbeeld 50 procent van de omzet belast en de andere helft onbelast, dan betaal je slechts 6 procent btw over het vastgestelde percentage van de cataloguswaarde.

Btw op kosten die samenhangen met het gebruik van de auto
Na de aanschaf ga je natuurlijk in de auto rijden en maak je allerlei kosten die samenhangen met het gebruik. De btw die je hebt betaald over onderhoud-, reparatie- en gebruikskosten, mag je aftrekken voor zover de auto is gebruikt voor belastte activiteiten van de onderneming. Hierbij valt te denken aan parkeergeld, APK-keuringen en de wasserette.

Kortom: bij een auto van de zaak betaal je dan wel een bijtelling, je mag allerlei kosten weer aftrekken. Als die aftrekbare kosten een stuk hoger zijn dan je bijtelling, zit het er dik in dat het voordelig is om de auto in de zaak onder te brengen.

Om dit te illustreren volgen hieronder twee (fictieve) voorbeelden.

Voorbeeld 1
Stel, je koopt een nieuwe auto van 25.000 euro. Na 5 jaar is de restwaarde nog 11.000 euro, dus schrijf je per jaar 2.800 euro af. Het is een zuinige auto die gemiddeld 1 op 20 rijdt en waarover je slechts 14 procent bijtelling betaalt. Je verwacht dit jaar 10.000 kilometers privé te rijden en 7.500 zakelijke kilometers te maken.

De gevolgen voor de winstrekening zijn als volgt als u de auto onderbrengt in je eigen bedrijf:

Afschrijving: € 2.800

Vaste lasten: € 1.100

Onderhoud en reparatie: € 750

Brandstof (obv € 1,68 per liter benzine): € 1.470

Totale autokosten: € 6.120

Minus de bijtelling (14 procent van 25.000): € 3.500

Aftrekbaar van de winst: € 2.620

Als je de auto niet inbrengt in de zaak, maar tot je privé vermogen rekent, mag je 7.500 kilometers maal 19 cent als kosten opvoeren. Je mag dan in totaal 1425 euro van uw winst aftrekken.

Het inbrengen van de auto in je eigen bedrijf is hier dus voordeliger dan de auto tot je privé vermogen rekenen.

Voorbeeld 2
Maar, stel dat de wagen minder zuinig is en je geen bijtelling van 14 procent maar van 20 procent betaalt. Bovendien verwacht je zakelijk 40.000 kilometer te rijden (de privé kilometers blijven onveranderd, net als de rest van de situatie ten opzichte van het eerste voorbeeld).

De gevolgen voor de winstrekening zijn dan als volgt als je de wagen tot je ondernemingsvermogen rekent:

Afschrijving: € 2.800

Vaste lasten: € 1.100

Onderhoud en reparatie: € 750

Brandstof: € 4.200

Totale autokosten: € 8.850

Minus de bijtelling (20 procent van 25.000): € 5.000

Aftrekbaar van de winst: €3.850

Houd je de auto privé dan trek je 40.000 km maal 19 cent dus 7600 euro af van de winst.

Nu is het weer voordeliger om de auto tot je privé vermogen te rekenen.

Papierwinkel
Zoals uit bovenstaande tekst valt op te maken, houdt het onderbrengen van de auto in de onderneming een administratieve last in. Je moet immers alle aftrekbare kosten goed bijhouden en alles op een juiste manier in je boekhouding verwerken.

Om je van een dergelijke last te verlossen is het handig om een accountant in te schakelen. Bovendien mag je ervan uitgaan dat hij raad weet met de addertjes onder het gras. Het is soms bijvoorbeeld lastig te bepalen welke gebruikskosten je (deels) mag aftrekken of niet. [Z24]

0 reacties :

Een reactie posten