FOKSUK
SLIDESHOW
WEER
CHESS
VIDEO



dinsdag 23 augustus 2011

Ouderen letten op de kleintjes

Consumenten boven de zestig jaar laten zich meer leiden door prijzen in de supermarkt dan jongere klanten. De oudere generatie schat de prijsstijging hoger in en stelt de bestedingen meer bij naar aanleiding van de slechte economie, blijkt uit onderzoek van Deloitte.

Volgens het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarkt let 62 procent van de ouderen sinds het uitbreken van de economische crisis beter op aanbiedingen. Dit in tegenstelling tot 37 procent van de jongere shoppers van 18 tot 30 jaar oud.


Prijsniveau

Ouderen schatten verder de prijsstijging in supermarkten gedurende het afgelopen jaar met 3,5 procent een ruime procent hoger in dan jongeren. Volgens de jongere leeftijdsgroep is het prijsniveau met 2,4 procent gestegen, terwijl dit in werkelijkheid op 2,6 procent ligt. Om prijzen te vergelijken gebruiken ouderen vooral de weekfolder. Jongeren vergelijken in het geheel niet prijzen van verschillende formules.

Zelfscan

Zestigplussers kiezen hun primaire supermarkt uit op basis van de prijs en de kwaliteit, terwijl jonge klanten veelal naar de dichtstbijzijnde supermarkt gaan. Wat betreft de kwaliteit van de vaste winkel gaan ouderen het liefst naar een super met goede parkeergelegenheid en bekendheid met het personeel van de winkel dan jongeren. Opvallend is dat volgens het onderzoek de oudere consument nieuwe technische oplossingen in de supermarkt niet links laat liggen. Een meerderheid maakt soms of altijd gebruik van zelfscanning als dit aanwezig is. [levensmiddelenkrant]

0 reacties :

Een reactie plaatsen