FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

zaterdag 4 februari 2012

Livius is het spoor bijster

11 jaar oud, alleen op Utrecht Centraal en maar €1,40 op zak: Livius. Zijn vader zet hem op de trein in Amsterdam, op weg naar zijn moeder in Vaals, zoals iedere maand. Utrecht Centraal bereikt hij zonder problemen, maar vanaf daar is er geen trein meer die hem verder kan brengen.

Radio 1-verslaggever Roel Pauw komt hem tegen in de stationshal en zet zijn recorder aan. Livius vertelt zijn verhaal en als Roel erachter komt dat de jongen niet eens geld heeft om wat eten te kopen, biedt hij hem een patatje aan. En dan: een trein. Naar Heerlen. Een zitplaats denkt hij niet meer te scoren, maar hij kan in ieder geval zijn reis vervolgen. Roel zwaait hem uit.

Als je Roels reportage hoort, dan smelt je van binnen. Het verhaal van Livius illustreert de horrorwinter, die dit weekend zijn hoogtepunt beleeft. NS-directeur Bert Meerstadt van de NS had Livius eigenlijk even moeten spreken, voordat hij gisteren in het Achtuurjournaal begon aan zijn gesprek met Sacha de Boer. Dit is zijn klant, zijn reiziger.

Timur
Ook 3FM-dj Timur Perlin is diep ontroerd door het verhaal Livius en hij besluit in zijn programma te kijken of hij een telefoonnummer kan achterhalen. "Toen ik het hoorde was ik een beetje jaloers. Zo'n zelfstandige, wereldwijze jongen. Ik wou dat ik zo was op mijn elfde. Tegelijkertijd was ik heel benieuwd of hij wel bij zijn moeder is aangekomen. Die verslaggever heeft hem wel met een bakje friet op de trein gezet, maar wat is er daarna gebeurd?"

En? Is Livius veilig thuisgekomen? "Ik ben veilig en wel in Vaals". Ik ben ongeveer 7 uur onderweg geweest. Het wachten was niet leuk, maar ik heb wel heel veel vrienden gemaakt", zei hij op 3FM. Nu maar hopen, dat hij van zijn moeder voor de terugreis wat meer zakgeld meekrijgt.[nos]

0 reacties :

Een reactie posten