FOKSUK
SLIDESHOW
WEER
CHESS
VIDEO



donderdag 3 mei 2012

Slim horloge Pebble

Hoe een slim idee van een 26-jarige ondernemer moeiteloos miljoenen dollars ophaalde bij particulieren. Geen enkele durfkapitalist wilde investeren in een slim horloge dat verbonden is met je smartphone. Dus ging Eric Migicovsky met zijn idee naar crowdfundingsite Kickstarter. Binnen een maand heeft hij 8 miljoen dollar opgehaald. 

Waar fietsen in Nederland al niet goed voor kan zijn. Als uitwisselingsstudent in Nederland reed de Canadees Eric Migicovsky (25) graag rond op zijn fiets.
Maar elke dag kreeg hij met hetzelfde probleem te maken. De iPhone moest uit de zak worden gehaald om te zien wie er belde. “Waarom kan ik niet op mijn pols zien wie mij wil spreken zodat ik kan beslissen om de telefoon wel of niet tevoorschijn te halen?”, aldus Migicovsky tegen technologiesite AllThingsD.

Blackberry-horloge inPulse
Die vraag werd een obsessie. Bij terugkomst in 2008 aan de universiteit in Waterloo, Canada ging hij aan de slag. Omdat Research in Motion, het bedrijf achter Blackberry, gevestigd is in Waterloo en de telefoonmaker toen nog succesvol was, was het logisch om een slim horloge voor Blackberry's te maken. Dat resulteerde in de inPulse.
Via steun van incubator Y Combinator en enkele angel investeerders liet Migicovsky 1500 exemplaren van de inPulse maken. Maar voor een tweede versie van het horloge, dat ook met de iPhone kon 'praten', had hij meer geld nodig. Durfkapitalisten stonden echter niet in de rij.

Kickstarter
Migicovsky besloot om het project, inmiddels omgedoopt to Pebble, op Kickstarter te zetten, een website voor crowdfunding. In ruil voor 99 dollar kregen mensen een Pebble toegestuurd. Binnen twee uur was de beoogde 100.000 dollar binnen. 's Avonds stond de teller op 600.000 dollar. “We gingen een biertje drinken om het te vieren, gingen naar huis en sliepen. Toen we de volgende dag wakker werden hadden we 1 miljoen dollar”, zegt Migicovsky tegen The New York Times.
En daar bleef het niet bij. De Pebble is inmiddels het meest succesvolle project ooit op Kickstarter: twee weken voor de deadline hebben 55.000 mensen meer dan 8 miljoen dollar gegeven. Het vorige record stond op naam van het spel Double Fine Adventure, dat ruim 3,3 miljoen dollar ophaalde.

Nieuwe manier van financiering
Met het succes van Pebble lijkt Kickstarter definitief door te breken. Via de crowdfundingsite kunnen ondernemers aftasten of er genoeg animo is voor een product voordat het gemaakt wordt. Bovendien blijven ze voor 100 procent eigenaar van het bedrijf. Investeerders willen in ruil voor hun bijdrage vaak een belang in een bedrijf.
Het opzetten van een project op Kickstarter is gratis, maar als een project succesvol is, vraagt het bedrijf 5 procent van het eindbedrag. Amazon, dat de betalingen verwerkt, krijgt 3 tot 5 procent. De initiatiefnemer krijgt overigens alleen uitbetaald als het streefbedrag is gehaald.
Ook in Nederland is crowdfunding inmiddels een geaccepteerde manier om geld op te halen. Via Cinecrowd kunnen filmmakers bijvoorbeeld hun filmidee presenteren. Voor journalistieke projecten is er Nieuwspost, voor kunst is er Voordekunst.nl en voor boeken TenPages.

Het slimme horloge van de toekomst
Een succesverhaal zoals Pebble is er in Nederland echter nog niet. Het horloge wordt naar verwachting in september van dit jaar verstuurd naar de mensen die de portemonnee hebben getrokken.
Daarvoor krijgen ze een horloge dat via Bluetooth verbonden is met een iPhone of Androidtelefoon. Het display van de Pebble is een e-ink-scherm, dezelfde technologie die ook in e-readers wordt gebruikt. Het scherm gebruikt weinig elektriciteit waardoor de Pebble lang meegaat na een oplaadbeurt.
Op het horloge kun je zien wie er belt, e-mails, tweets en Facebookberichten lezen en herinneringen ontvangen. Je kunt de muziekspeler op je smartphone ermee bedienen of 'm gebruiken als kilometerteller op je fiets.

De volgende hype
De enorme aandacht voor Pebble en de hypermoderne bril van Google duidt erop dat draagbare gadgets, zogenoemde wearables, weleens de volgende gadgettrend kunnen worden.
Volgens onderzoeksbureau Forrester wordt nieuwe technologie sneller dan ooit geadopteerd door consumenten. De iPhone werd vijf jaar geleden uitgebracht en bracht een revolutie op gang. Smartphones zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Misschien lopen we over vijf jaar allemaal rond met een slim horloge.  [Z24]

0 reacties :

Een reactie plaatsen