FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

dinsdag 31 juli 2012

Facebook ontdekt zwarte gat

Facebook verdient weinig advertentiegeld aan het groeiende aantal mobiele gebruikers. Oprichter Mark Zuckerbergs oplossing: sponsored messages, reclames die net als berichten van vrienden op de nieuwsfeed staan. Dat kan werken, maar alleen als deze advertenties niet gaan irriteren. Het aandeel van Facebook is sinds de beursgang op 18 mei gedaald van 38 dollar per stuk naar 23 dollar. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de advertenties. Investeerders hebben er nog geen vertrouwen in dat Facebook effectieve advertenties kan aanbieden aan de de bijna 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers.

Het mobiele zwarte gat
Advertentie-inkomsten zijn van levensbelang voor Facebook: in het tweede kwartaal van dit jaar vormden ze 84 procent van de omzet. (De rest komt voornamelijk uit commissies van bedrijven die Facebook gebruiken om via spelletjes geld te verdienen).

Maar Facebook heeft twee grote problemen: er zijn twijfels over de effectiviteit van de advertenties op de desktop-versie en het verdient weinig geld aan de explosief stijgende groep mobiele gebruikers.

Facebook haalt nu nog vrijwel alle advertentie-inkomsten op via de 'gewone' versie op de pc. Rechts van de newsfeed, de balk waar de laatste berichten van vrienden zijn te lezen, staat de balk met advertenties waarmee Facebook het afgelopen kwartaal bijna een miljard dollar omzet mee boekte.

Dat is veel geld, maar veel minder dan aandeelhouders op mikten bij de beursgang, eerder dit jaar. Maar belangrijker nog is dat marketeers twijfelen aan de effectiviteit. Uit onderzoek van het onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat vier van de vijf Facebook-bezoekers nooit een product heeft gekocht na het zien van een reclame op het sociale netwerk.

Storende reclames
Om die reden is bijvoorbeeld General Motors, de op een na grootste adverteerder in de VS, gestopt met het betaald adverteren op Facebook. De blogger Chris Dixon vergeleek adverteren via Facebook eerder met het plaatsen van billboards in een park. Mensen die tijdens het ‘socializen’ op Facebook worden gestoord met reclames, hebben vaak geen zin om daar op in te gaan.

Nog zorgelijker is het tweede issue van Facebook: de opmars van het mobiele gebruik dat het bedrijf nog niet in omzet kan vertalen.

Toen donderdag de kwartaalcijfers bekend werden gemaakt bleken 543 miljoen van de 955 actieve maandelijkse gebruikers van Facebook actief te zijn op de mobiele website. Mark Zuckerberg vertelde trots dat die mobiele gebruikers nu pakweg een half miljoen dollar omzet per dag genereren. Maar dat is een schijntje vergeleken bij de ruwweg 11 miljoen die Facebook via zijn desktopversie nu verdient.

Mobiele bezoekers zijn actief
De mobiele bezoekers van het sociale netwerk zijn zeer actieve gebruikers, die relatief vaker Facebook bezoeken dan desktop-gebruikers. Bij mobiel adverteren valt er dus niet alleen veel te verliezen, maar ook te winnen.

Dat beseft Facebook maar al te goed. Het wilde bij de presenatie van de kwartaalcijfers duidelijk maken dat het met de mobiele inkomsten wel goed komt. Maar het is nog maar weinig internetbedrijven gelukt om geld te verdienen aan smartphone-gebruikers - Google is een van de uitzonderingen. Het kleine scherm van een smartphone biedt simpelweg weinig ruimte voor reclames. Grotere of opdringende vormen irriteren gebruikers al gauw.

Zuckerbergs geheime wapen
Het geheime wapen dat Zuckerberg nu inzet, is het concept van de sponsored stories. Deze advertenties zijn vanaf maart ook mobiel beschikbaar en verschijnen als aanbeveling van een vriend op de nieuwsfeed. Nu, vier maanden later, levert dit een miljoen dollar op per dag op, waarvan de helft als gezegd via mobiele gebruikers.

Volgens Facebook staan deze advertenties dichter bij de gebruiker dan de uitingen die verschijnen in de rechterkolom. Omdat ze in de newsfeed verschijnen als ‘like’ van een vriend, is het eerder onderdeel van een gesprek dan een lompe onderbreking daarvan.

Dat blijkt volgens Andreas Pouros, operationeel directeurvan het Britse mediabureau Greenlight, ook uit de cijfers. “We gebruiken sponsored stories voor 20 grote bedrijven en de resultaten zijn beter op mobiel dan op de desktop en beter dan de standaardadvertenties op de rechterkant van de Facebookpagina.”

Angst voor negatieve reacties
Volgens Pouros blijft het echter de vraag op welke schaal dit toe te passen is. Als er af en toe een sponsored story staat in de newsfeed, wordt dit wel getolereerd door Facebook-gebruikers, maar wat er opvallend veel advertenties tussen gaan staan?

“Het grote probleem van Facebook-advertenties, zelfs sponsored stories, is dat het moeilijk op de schalen is,” zegt Pouros. “Facebook kan niet veel meer advertenties toevoegen op de newsfeeds, zonder dat ze negatieve reacties van gebruikers riskeren.”

De komende tijd zal Facebook dus moeten experimenteren hoe ver het bedrijf kan gaan met sponsored stories en zal dus blijken hoe een grote inkomstenbron dit kan worden. Ook zal het een uitdaging worden om relevante reclames op de newsfeed te plaatsen. Een 13-jarige kijkt misschien graag naar een sponsored story van nieuwe sportschoenen, maar zal een reclame voor een reisverzekering snel irritant vinden.

Maar als het lukt om het mobiele Facebookbezoek om te toveren tot een geldmachine, kan Facebook beleggers mogelijk toch weer bekoren. [Z24]

0 reacties :

Een reactie posten