FOKSUK
SLIDESHOW
WEER
CHESS
VIDEO



zaterdag 20 april 2013

Be kreatiev

‘Wat is je grootste zwakte?’ Die ziet iedere kandidaat van verre aankomen. Maar ze kunnen zich niet op álles voorbereiden.
De kunst van het sollicitatiegesprek is ondertussen tot vervelens toe verfijnd. Het is zo erg dat ervaren jobhoppers zo een lijstje uit de mouw kunnen schudden. ‘Ben je accuraat?’, ‘Wat vond je van je laatste werkgever?’, ‘Wat was je grootste succes?’, ‘Beschrijf de functie waarvoor je solliciteert eens zelf?’, ‘Wat zijn je sterke punten?’ enzovoorts.

Breng de sollicitant uit balans

Daarom zijn recruiters op zoek naar manieren om sollicitanten uit hun balans te brengen om zo de échte persoon in stropdas/mantelpak te kunnen meten. Maar buiten dat kunnen dit soort maffe vragen allerlei functies hebben. Past iemand wel binnen de cultuur van het bedrijf? Denken ze creatief? Enzovoorts.
Intermediair zet daarom enkele a-typische vragen op een rijtje die je wellicht van inspiratie kunnen voorzien. Let wel even op: sommige zijn ondertussen al zo berucht dat een argwanende sollicitant er wellicht al over gehoord heeft. Maar deze vragen worden niet door Nederlandse bedrijven met hun calvinistisch-zakelijke inslag gesteld. Toch?

‘Stel dat iemand je krimpt tot ongeveer de grootte van een potlood, en je vervolgens in een blender zou stoppen, hoe zou jij proberen te ontsnappen?’

Gevraagd in 2010 bij Goldman Sachs, op nummer 1 van de vreemdste vragen verzameld door HR-blog Glassdoor.com. Ondertussen is deze vraag zijn eigen leven gaan leiden op Wall Street, en het is het toonbeeld van de zware selectieprocedures die daar gebruikelijk zijn. Amerikaanse media halen deze vraag vrijwel altijd aan in items en artikelen over krankzinnig moeilijke sollicitatiegesprekken.
Het gaat de vragensteller niet alleen om het analytisch vermogen van de sollicitant in te schatten (‘Welke benadering gebruikt hij of zij?’) maar ook om de eerste reactie: hoe reageert iemand die wordt overvallen met zo’n vraag? Maar bedenk: dit soort absurde vragen worden niet altijd gewaardeerd.

‘Ik ga met mijn man/vrouw op vakantie. Welke bestemming zou jij me adviseren?’

Onder meer gevraagd bij PwC (PriceWaterhouseCoopers). Wederom via The Huffington Post en ook figurerend op de lijst van Glassdoor voor 2013.
En zoals een reaguurder aldaar opmerkt: dit is een rotvraag voor de sollicitant omdat het eigenlijk een verkapte vraag is naar zijn privéleven. Dat kan leiden tot opspelende vooroordelen. Ibiza/Salou/Chersonissos? Feestbeest! Israel/Vaticaanstad/Mecca? Religieus! Parijs/Wenen/een cruise? Niet origineel!
Stel deze vraag dus alleen als je op zoek bent naar antwoorden die tonen dat iemand echt origineel is en out of the box denkt, of naar iemand die echt klantgericht is. ‘Heeft u uw echtgenoot/echtgenote al gevraagd wat zij wil?’ of ‘Waar bent u al geweest? Bent u echt op zoek naar iets anders?’

‘Hoe waardeer jij mij als een interviewer?’

Deze vraag staat in meerdere online lijstjes van ‘vreemde interviewvragen’, en brengt de sollicitant direct in een moeilijk parket. Hij of zij wordt hier verleid om te slijmen (‘Prima! U bent vriendelijk, ik voel me op mijn gemak en de vragen zijn onverwacht maar uiteindelijk logisch’), terwijl timide figuren de vraag zullen proberen te ontwijken (‘ik denk niet dat het mijn plaats is om u te beoordelen’).
Maar een slimme sollicitant zal daar niet intrappen. Wellicht kiezen ze ervoor om positief te zijn, maar wel vast te houden aan het proces (‘Ik merk dat er veel diepgaande, originele vragen worden gesteld. Dat geeft mij in ieder geval het idee dat ik in een team terecht kom met bedachtzame, creatieve mensen’), of het kat-en-muisspel proberen om te draaien (soms op het wijsneuzerige af: ‘Afgaande op de antwoorden op mijn vragen over het bedrijf, kan ik alleen maar concluderen dat u goed bent voorbereid’).

‘Hoeveel pingpongballen heb je nodig om een Boeing 747-400 te vullen?’

Een van de vele rekenvragen die de ronde doen, in het verleden onder meer gebruikt door Google en Microsoft. Het psychologische spel is hier minder van belang dan bij absurde vragen over de blender en het potlood. Wel haalt de sollicitant een extra wit voetje als hij naast het antwoord uit zichzelf opmerkt dat het resulterende gewicht te veel is voor het vliegtuig om op te stijgen.
Maar volgens een manager die zegt deze vraag te gebruiken, gaat het er helemaal niet om dat de sollicitant de grootte van een 747-400 juist schat en dit deelt door het aantal ballen: Het gaat erom dat ze vervolgvragen stellen. Telt de inhoud van de brandstoftanks mee? En de ovens in het kombuisgedeelte? Zulke sollicitanten laten zien dat ze verder kijken dan hun neus lang is, en niet alles voor lief aannemen. Voor wie trouwens zelf wil rekenen: de passagierscabine van een 747-400 heeft een inhoud van 847,36564 kubieke meter, en het laadruim is 171 kubieke meter (elders worden andere afmetingen gegeven, maar de verschillen zijn niet groot). De diameter van een pingpongbal is 40 mm (officiële wedstrijdstandaard).

Het gesprek in scène zetten

Je kunt het gesprek natuurlijk ook in scène zetten, waardoor de kandidaat niet alleen in woorden moet laten zien wat hij of zij waard is, maar ook in actie. Een recente promotiestunt van Heineken laat zien hoe je dat zoal kunt aanpakken: [intermediair]

0 reacties :

Een reactie plaatsen