FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 7 juni 2013

Waardebon-junkie of een waardebon-prof?

Waardebon-junkies verzilveren zoveel mogelijk waardebonnen of geven ze weg, zodat ze altijd worden gebruik. Waardebon-profs zoeken alleen naar waardebonnen en kortingscodes als ze iets nodig hebben. Junkies zijn vooral jongeren, profs ouderen. Wie is het beste af?

Meer dan de helft van de consumenten koopt wel eens iets met een waardebon, dat ze anders niet hadden gekocht. Dat is ook precies de bedoeling van de uitgevers van waardebonnen. Zij zijn blij dat 52 procent van de consumenten behoort tot de groep waardebon-verzamelaars. Zij sparen de waardebonnen en verzilveren deze wanneer ze iets nodig hebben. Dankzij deze verzamelwoede komt deze groep regelmatig met de aanbieder in aanraking en zo wekt de bon steeds weer belangstelling voor het merk.

Deze bevindingen staan in het Nationaal Waardebonnen Onderzoek van AffiliPRINT. Het onderzoek is bedoeld om bedrijven houvast te geven bij het inzetten van waardebonnen als marketinginstrument. Als consument kun je er kennis uit halen over verleidingstactieken.

Waardebon-vriend
Uit het onderzoek blijkt dat 21 procent van de consumenten zich waardebon-vriend noemt: hun interesse voor bepaalde producten wordt opgewekt door waardebonnen, waarna ze de producten kopen. Waardebon-luiaard is 13 procent: deze groep is niet geïnteresseerd in waardebonnen en koopt alleen het nodige. Zeven procent is waardebon-junkie. De groep waardebon-profs is net zo groot.

Opvallend is dat de waardebon-verzamelaars zich vooral in de categorie 55- tot 69-jarigen bevinden en waardebon-vrienden in de groep 16- tot 34-jarigen. Dat duidt erop dat ervaren consumenten zich minder gemakkelijk laten verleiden. Waardebon-profs zijn vaker wat jonger, mogelijk omdat internetvaardigheid hierbij een grotere rol speelt. Voor het zoeken naar kortingscodes op internet is het een voordeel wanneer je je goed thuisvoelt in de digitale omgeving.

Tussen vrouwen en mannen bestaat weinig verschil in het gebruik van waardebonnen met één grote uitzondering: onder de waardebon-junkies bevinden zich twee keer zoveel vrouwen als mannen.

Tips bij het gebruik van kortingsbonnen
  • Een waardebon is voor een merk een reclame-instrument. Bekijk een bon eens op die manier: dit bedrijf wil iets van mij, maar wil ik wel iets van het bedrijf?
  • Laat je niet onder druk zetten door een uiterste geldigheidsdatum of een hoge minimale bestelwaarde. Juist onder druk koop je dingen waar je later spijt van krijgt.
  • Gooi ongeldig geworden kortingsbonnen meteen weg.
  • Aanbieders zetten graag een keurmerk of ander garantiestempel op de kortingsbon om vertrouwen te wekken. Neem een onbekend keurmerk met een korrel zout.
  • Bedrijven weten dat realistische kortingen van circa 25 procent het beste werken. Hogere kortingen vinden consumenten niet geloofwaardig. Maar waar het echt om gaat is natuurlijk de oorspronkelijke prijs, want die bepaalt het kortingsbedrag. Verzeker je ervan dat de oorspronkelijke prijs niet kunstmatig hoog is.
  • Controleer via Google wat het betreffende product normaal kost. En of er misschien gunstiger aanbiedingen zijn.
  • Houd in je achterhoofd dat je alleen koopt wat je toch wilde hebben. Wie niet bestand is tegen verleidingen, kan beter niet op kortingssites gaan neuzen.
  • Lees de aanbieding en de voorwaarden goed door. Soms komen er nog kosten bij, waardoor de aanbieding veel minder aantrekkelijk wordt.
  • Kortingprofs zijn het beste af: zij kiezen zelf wat ze willen kopen en zoeken daar de korting bij. [geldenrecht]

0 reacties :

Een reactie posten