FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 19 juli 2013

Vier vuistregels voor een succesvolle ‘viral video’

Doe je het goed, dan bereik je met een ‘viral video’ miljoenen mensen. Maar hoe maak je een filmpje dat iedereen direct doorstuurt, ‘liked’ of retweet? Arent Benthem van In60Seconds noemt vier vuistregels.

Regel 1: Ga voor een korte boodschap
“In een ‘viral video’ je product uitleggen of een lange ingewikkelde boodschap uitdragen, dat werkt niet. Op internet moet alles snel, kort en compact zijn. Want mensen nemen maar weinig tijd om naar de berichten en filmpjes te kijken die via e-mail, Facebook en Twitter voorbijkomen. Voor een goede ‘viral video’ moet je daarom je boodschap zo kort en krachtig als mogelijk verbeelden.

“Het ontwikkelen van een goed concept voor je video kan je helpen om tot een compacte boodschap te komen. En zo’n concept vergroot de kans op succes. Het bedenken van zo’n concept kost alleen wel tijd en energie. Dus kies je voor die weg, dan moet je wel bereid zijn om een substantieel bedrag in de ‘viral video’ te steken.

“Lukt het niet om tot een kernachtige boodschap te komen, dan moet je je afvragen of een ‘viral video’ wel de beste manier is om je boodschap over te brengen. Misschien is het dan beter om gewoon een bedrijfsfilm te maken of een mooie website. Die gaan dan alleen niet ‘viral’.’

Regel 2: Wees niet bang om te choqueren
“Bij een goede ‘viral video’ schuurt het een beetje. Het is immers de bedoeling dat mensen het filmpje zo grappig of verrassend vinden dat zij het direct doorsturen of ‘liken’. Om dat te bereiken moet je mensen prikkelen met een onverwachte invalshoek. Licht choqueren of iets heel absurds tonen werkt dan heel goed.

“Zo heeft Metro Trains uit de Australische stad Melbourne de ‘viral video’ ‘Dumb Ways to Die’ gemaakt. In het filmpje zie je grappige figuurtjes die op een hele domme manier dood gaan. Dat filmpje is door miljoenen mensen bekeken. De achterliggende boodschap van het filmpjes is natuurlijk: ‘Wees voorzichtig en doe geen domme dingen rond het spoor’.’

Regel 3: Maak het authentiek
“Garantie op succes is er niet bij een ‘viral video’. Je kunt zo een ton aan een filmpje uitgeven dat helemaal niet wordt opgepikt. Tegelijkertijd is de kans op succes met een heel simpel, snel en goedkoop gemaakt filmpje niet groot. Dan hangt het echt van het toeval af of het aanslaat.

“Hoe authentieker een ‘viral video’, hoe groter de kans op succes. Wat dat betreft doet kwaliteit er eigenlijk niet toe. Zo zou je het filmpje er zo uit kunnen laten zien dat het op een iPhone is gefilmd en direct online is gezet. Posten doe je dan bij voorkeur zonder de bedrijfsnaam in het filmpje op te nemen. Want dat vergroot de authenticiteit. Gaat het filmpje ‘viral’ dan claim je de video pas als het aantal ‘views’ per dag daalt. Want dan haal je er nog een tweede publiciteitspiek uit.

“Bij de ‘viral video’ van Anouk die vlak voor het Eurovisie Songfestival op YouTube werd gezet is zo’n strategie toegepast. Even dacht iedereen een filmpje te zien van een feestende en vals zingende Anouk. Maar achteraf bleek alles in scène te zijn gezet. Iedereen werd op het verkeerd been gezet omdat het filmpje anoniem werd geplaatst. Pas toen het filmpje ‘viral’ ging en iedereen er van wist, werd het door Centraal Beheer Achmea geclaimd.”

Regel 4: Zaai je ‘viral video’
“Je filmpje zomaar op YouTube zetten is niet genoeg. Er is zoveel aanbod. Het gebeurt daarom maar zelden dat een video vanzelf wordt opgepikt. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat mensen ernaar gaan kijken. Hiervoor met je je viral video ‘seeden’, of in het Nederlands ‘zaaien’. Dat kun je doen door het onder de aandacht te brengen van populaire blogs als Dumpert, waar video’s worden besproken en gedeeld. Je kunt ook je eigen medewerkers hiervoor inzetten door hen te vragen om de video op Facebook te ‘liken’, te Twitteren of via LinkedIn te verspreiden.

“In de startfase van de online campagne kun je overwegen om populaire bloggers of Twitteraars te vragen om je video met hun volgers te delen. Dat gebeurt wel vaker. Wordt de ‘viral video’ na zo’n actie niet opgepikt, dan heeft het niet veel zin om nog meer geld in de campagne te steken. Het idee van een ‘viral video’ is immers dat je met een creatief idee voor weinig geld een heleboel mensen bereikt. Start je een dure online campagne om het filmpje bij iedereen onder de aandacht te brengen, dan is het eigenlijk geen ‘viral video’ meer.” [z24]

0 reacties :

Een reactie posten