FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

dinsdag 6 juli 2010

Free Record Shop nogmaals met downloads

Free Record Shop start dinsdag 6 juli met het aanbieden van downloadbare computerspelletjes. Binnenkort volgen ook muziek en films in de webwinkel. Een eerder downloadavontuur van Free Record Shop mislukte echter.

ING Groep 5.36 % === AEX-index 2.66 %
Free Record Shop, bekend van de fysieke winkels, zet opnieuw in op online distributie. Dinsdag 6 juli begint het retailbedrijf met de verkoop van downloadbare pc-games op zijn website.

Vanaf de start zijn spelletjes te krijgen van gameproducenten als Ubisoft, Sega en EA. Het aanbod is nu, met 46 titels nog enigszins beperkt, maar zal volgens het bedrijf snel groeien.

Muziek en films volgen snel
Tijdens de presentatie in Utrecht op 6 juli zei Uriël Ballast, verantwoordelijk voor e-commerce bij Free Record Shop, dat film- en muziekdownloads "over niet al te lang" zullen volgen. Einde van de zomer zijn films en liedjes mogelijk al te downloaden op de site van het bedrijf.

Eerder mislukt
Het is niet de eerste keer dat Free Record Shop gokt op downloadsucces. Begin deze eeuw had de retailer al muziekdownloads en ook een filmdienst, met downloads en online te kijken films, bestond al even.

"De muziekdownloads waren geen succes", vertelt Ballast. Mensen waren volgens hem toen niet bereid te betalen voor muziek. Bovendien was het niet rendabel: door hoge kosten legde Free Record Shop uiteindelijk toe op iedere download. Ballast zegt dan ook geen spijt te hebben dat twee en een half jaar geleden de stekker uit die online muziekwinkel werd getrokken. Ook de filmdienst verdween weer van de website van het bedrijf.

Poging nummer twee
Toch probeert de 'entertainmentspecialist' het opnieuw online. Het afgelopen jaar is gewerkt aan de nieuwe downloaddienst. "Er is uiteraard veel nagedacht. Maar hier (digitale distributie, red.) moeten we gewoon bij zijn", zegt Ballast.

Verschillende voordelen ten opzichte van de bakstenen winkel bestonden al: online zijn veel meer downloads beschikbaar dan er in een winkelmagazijn passen, het is snel en voor een downloadbaar liedje hoeven consumenten niet door de regen naar de winkel.

Kans op succes?
Maar zou een downloadwinkel nu, twee en een half jaar nadat de vorige een stille dood stierf, wel werken? Volgens Ballast is het belangrijkste verschil tussen nu en toen, dat consumenten inmiddels bereid zijn te betalen voor downloads. "Dat is echt veranderd."

Dat mensen betalen voor downloadbare content, bewijzen webwinkels als iTunes, de muziekwebwinkel van Apple, en Steam, een gespecialiseerde Amerikaanse gamedownloadsite. Dit zijn dan ook concurrenten voor Free Record Shop.

Steam is echter voor gamefanaten, legt Ballast uit. Free Record Shop gaat juist voor het grote publiek. Ook op het vlak van muziekdownloads verwacht het Nederlandse retailbedrijf veel. Dat iTunes al heel populair is, lijkt geen probleem. "Als van de huidige downloaders 80 procent bij iTunes koopt, dan is die overige 20 procent een markt waar ik graag instap", zei Ballast tijdens de presentatie.

Free Record Shop acht de kans op succes dit keer bovendien groter, omdat het de technische ontwikkeling van de webwinkel nu heeft uitbesteed. Vorige keer had het bedrijf daar zelf veel tijd in gestoken. Ballast: "Uiteindelijk zijn wij een retailer en je moet vooral doen waar je goed in bent."

Betalen via iDeal
Wat de nieuwe downloaddiensten van Free Record Shop voor hebben op buitenlandse concurrenten is de mogelijkheid te betalen met iDeal, de online betaaldienst van de Nederlandse banken. Een creditcard is niet meer nodig.

Dit betekent meer betaalkeuze voor consumenten. De prijzen voor downloads bieden minder voordeel: deze zijn, los van eventuele acties, dezelfde als de prijzen van fysieke games in de winkel.

Ruzie met de winkels?
Mocht de downloadshop een groot succes worden, dan bestaat de kans dat de fysieke winkels van Free Record Shop minder klandizie krijgen. Hier is Uriël Ballast niet bang voor. "Het is geen kannibalisatie, het is een aanvulling."

Het plan voor een downloadwinkel, ontwikkeld door de internet-bv binnen de Free Record Shop holdig, heeft volgens hem dan ook niet geleid tot een botsing met de retail-tak van Free Record Shop. "Wrijving? Nee. Wel een discussie, maar geen botsing."

Open voor nieuwe modellen
Hoewel de downloaddienst, waar per game, liedje of film betaald moet worden, nog nauwelijks van start is, denkt het bedrijf al weer na over alternatieve inkomstenvormen. In antwoord op een vraag tijdens de persbijeenkomst op 6 juli, gaf Ballast aan "ook te kijken naar andere modellen".

De vraag suggereerde een dienst om voor een vast bedrag per maand onbeperkt games te kunnen downloaden. Of dit dan ook één van die 'andere modellen' is, werd door Ballast ontkend noch bevestigd. [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten