FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

maandag 25 mei 2009

De eenzame kracht van Albert Heijn

ING Groep 0.97% === AEX-index 0.2%
Ahold past de succesformule van Albert Heijn ook toe bij zijn Amerikaanse ketens en gaat fluitend de recessie door. Toch is het bijeenhouden van Nederlandse en Amerikaanse supermarkten in één bedrijf geen noodzaak.

Aanstaande donderdag 28 mei presenteert supermarktconcern Ahold de cijfers over het eerste kwartaal. Die zullen, als de voortekenen niet bedriegen, een nieuw hoofdstuk toevoegen aan het succesverhaal van het Nederlandse vlaggenschip Albert Heijn en zijn Amerikaanse broertjes.

Terwijl de mondiale recessie banken, autobedrijven en bouwers aan de rand van de afgrond brengt, staat Ahold fier overeind. Afgelopen maand gaf het supermarktconcern aan dat de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar met 6,2 procent is gestegen, als je schommelingen van wisselkoersen niet meerekent. Voor de winst rekenen analisten van SNS Securities op een stijging van het bedrijfsresultaat met 22 procent tot 440 miljoen euro.

De cijfers spreken boekdelen en dat hebben beleggers al een tijdje in de gaten. Waar de Amsterdamse AEX-index ten opzichte van twaalf maanden geleden zo'n 46 procent lager noteert, houdt het aandeel Ahold het verlies beperkt tot een kleine 10 procent. Een sterke prestatie onder de huidige marktomstandigheden.

Voordelige saaiheid
Ahold heeft uiteraard een branchevoordeel: ook in tijden van recessie blijven consumenten boodschappen doen. Maar er is meer.

Het boekhoudschandaal uit 2003, dat toenmalig topman Cees van der Hoeven de kop kostte, en het concern in een diepe crisis stortte, leidde tot een strategische ommezwaai. Bij toeval bereidde Ahold zich daarmee uitstekend voor op de huidige crisis.[z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten