FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

zaterdag 2 december 2017

Johnny en Rijk - De Bostella (Week 48 - 1967)

John Kraaijkamp en Rijk de Gooyer werden beiden geboren in 1925. De laatste werd na de oorlog leerling-verslaggever bij de NCRV. Tijdens een personeelsavond viel hij op door een komische sketch op te voeren. Hierna mocht hij “voor de radio” aan de slag als komiek en meedoen in hoorspelen. Vanaf 1948 werkte de Gooyer bij het ABC-cabaret van Wim Kan. In de jaren ‘50 ontmoette hij Kraaijkamp. John was begonnen als zanger en werkte in de jaren ‘50 als bassist/zanger/entertainer, daarbij op piano begeleid door de latere voorman van het Cocktail Trio: Ad van der Gein. De twee deelden een voorliefde voor grappen en grollen en besloten als duo te gaan optreden. Al snel maakten Johnny en Rijk naam in het schnabbelcircuit. Vanaf 1958 kwamen daar ook televisieoptredens bij. Ook namen ze regelmatig platen op. Meestal humoristiche bewerkingen van bestaande nummers. De Bostella was een bewerking van “Viens danser la Bostella” dat al stamde uit 1964. Het werd geschreven door de Fransen Honoré Bostel en Gerard Gustin. Er hoorde ook een dansje bij dat voor het eerste te zien was in de film “What’s new pussycat” uit 1965. Daarin werd het gedanst op “Marriage, French style” van Burt Bacharach. En dat kennen wij dan weer als “Dans je de hele nacht met mij” de nummer 1 hit uit ‘66 van Karin Kent. John en Rijk schreven in de studio een Nederlandse tekst. Drie jaar eerder wilde producer Lion Swaab het nummer al met ze opnemen. Het duo zag er niets in maar Swaab hield vol. In ‘67 gaven de twee eindelijk toe. “De Bostella” werd de grootste hit in hun carrière. De single stond 17 weken in de Veronica top 40 waarvan 2 op de 1e plaats. Een cover van Karin Kent flopte jammerlijk. Johnny en Rijk overleden beiden in 2011.


The Hollies - Dear Eloise

Allan Clarke en Graham Nash waren al op de lagere school in Manchester elkaars beste vrienden. Aan het eind van de jaren ’50 gingen ze ook samen optreden. Eerst met skifflemuziek, later als Ricky en Dane Young met op de Everly Brothers lijkend materiaal. Zo gingen ze samenwerken met the Fourtones. Vlak voor een optreden in december 1962 werd de naam the Hollies verzonnen. Naar Buddy Holly en Kerstmis. Een maand later speelde de groep in de Liverpoolse Cavern Club. Daar werden ze opgemerkt door een producer van platenmaatschappij Parlophone die hen een auditie aanbood. Dit resulteerde in de eerste single “(Ain’t that) Just like me”, die in de zomer van ’63 meteen een hit werd. Tot aan het begin van de jaren ’70 zou vervolgens bijna elke plaat de Top 10 halen. Dat was in de herfst van 1967 niet het geval voor “King Midas in reverse”. Dit door Graham geschreven nummer werd op single uitgebracht ondanks het advies van hun producer Ron Richards dit niet te doen. Hij betoogde dat het nummer te complex zou zijn voor de Hollies-fans en kreeg gelijk. De plaat scoorde beduidend lager in de hitparades dan zijn voorgangers. Nash wilde echter verder kijken dan de fans van de groep. Dit resulteerde in november in de elpee “Butterfly” waarop hij duidelijk het voortouw nam. Zo was hij betrokken bij het schrijven van bijna alle nummers, en fungeerde meer dan op eerdere albums als leadzanger. “Dear Eloise” had wat psychedelische invloeden. Zoals het harmonium aan het begin en eind van het nummer, en het gebruik van reverb in het zinsdeel “happened to me”. Maar het was vooral een herkenbaar liefdesliedje. Toch werd “Eloise” niet op single uitgebracht in Engeland. In de Billboard Hot 100 bleef de plaat steken op 50. Maar in de Veronica Top 40 bereikte het nummer de 8e plaats. The Hollies treedt nog steeds op. Alleen gitarist/zanger Tony Hicks en drummer Bobby Elliot zijn nog originele bandleden.



0 reacties :

Een reactie posten