FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

woensdag 9 december 2009

Sporthelden vaak pr-ramp voor sponsors


Gillette heeft drie boegbeelden: Thierry Henry, Tiger Woods en Roger Federer. Alleen de Zwitser is nu nog onbesproken. Het sponsoren van een sporter is kortom uiterst risicovol.
Het leek zo mooi voor Gillette. Met het trio Tiger Woods, Roger Federer en Thierry Henry leek de scheermesjesmaker drie toppers als boegbeeld te hebben gekozen. Alle drie 'every inch a gentleman'.

Maar inmiddels lijkt alleen Roger Federer vooralsnog de keurigheid zelve. Henry gaat sinds 18 november door het leven als een gemene valsspeler. Hij veroorzaakte een rel door met de hand een voorzet te geven en zo Frankrijk op onrechtmatige wijze aan een plek op het WK in Zuid-Afrika te helpen.

Meer dan Clinton
Dat relletje valt nu in het niet bij het drama rond golfer Tiger Woods. De eerste man die dankzij zijn sport miljardair werd, was ooit de droom van iedere reclamemaker, maar heeft zich ontpopt als nachtmerrie. Inmiddels zijn er dertien vrouwen die claimen een seksuele relatie met hem te hebben, of te hebben gehad. Zelfs Bill Clinton kende minder vermeende minnaressen (voor zover wij weten).

Gillette is natuurlijk niet het eerste bedrijf dat zich geconfronteerd ziet met een boegbeeld dat zich ontpopt als een wandelende anti-reclame. Met name in de pillenslikkende wielerwereld is het risico op imagoschade groot.

Wie sponsort neemt ook risico, lijkt de conclusie. Een bedrijf heeft overigens sportsponsordeal die niet fout lijkt te kunnen gaan. Medicijnenfabrikant GlaxoSmithKline sponsort tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012 de anti-doping laboratoria. Slideshow Wandelende reclamerampen [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten