FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 29 april 2011

Ja woord Kate en William kost de Britten miljarden

Het huwelijk van Kate en William kent vele winnaars en verliezers. Het lijkt simpel: de balans opmaken van het de trouwerij van Kate en William.

Immers, de winnaars zijn duidelijk. Denk aan de hotels, de vliegtuigmaatschappijen en de vele makers van souvenirs: van de bierfabrikant met zijn speciale biertje tot de maker van herdenkingsserviezen.

Londen verwacht vrijdag 29 april een miljoen extra buitenlandse bezoekers, goed voor een extra 50 miljoen pond aan inkomsten. Kassa voor de plaatselijke middenstand.

Internet
De BBC wint nog eens extra aan prestige met zijn tv-uitzendingen die straks door miljarden bekeken worden. YouTube gaat (eindelijk?) geld verdienen met zijn internetverslaggeving.

Maar dan de kosten. Denk alleen aan de strenge veiligheidsmaatregelen. Hoeveel al die extra inzet de Engelse schatkist kost is niet bekend. Dertig jaar geleden gaf het land zo'n 30 miljoen pond uit aan de beveiliging rond het huwelijk van Charles en Diana, schrijft The National .

Daarmee ben je er nog lang niet. De grootste kostenpost is waarschijnlijk de vrije dag die alle Engelsen vrijdag hebben gekregen. De regering wil hen de gelegenheid geven om de dag te vieren met een partijtje met buren en vrienden, zoals een oude traditie wil.

Werkgevers
Engelse werkgevers waren furieus over dit cadeautje van de regering-Cameron. Zij zeggen dat die ene dag het land 6 miljard pond kost. Bovendien is de timing van de trouwerij ongelukkig. Immers, Pasen is net achter de rug en maandag 2 mei is ook al een vrije dag.

Dat betekent dat veel werknemers in de verleiding kwamen om de afgelopen dagen ook vrij te nemen. En een ieder die zich zwak, ziek of misselijk voelde kwam in ieder geval in de verleiding om maar niet naar het werk te gaan.

Is het huwelijk daarmee een financiële ramp voor Engeland, dat toch al zucht onder de crisis?

Wellicht, maar er is wel een groot lichtpunt. De trouwerij maakt in het land een soort nationale euforie los. Een goed gevoel. Optimisme. En dat, zo zeggen wetenschappers, is ook veel waard. Want blije consumenten consumeren meer. [Z24]

0 reacties :

Een reactie posten