FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 13 november 2009

Marianne Timmer onderuit op de 500 meter

Marianne Timmer is bij WB-wedstrijden in Heerenveen hard ten val gekomen. De drievoudig olympisch kampioene werd in haar rit onderuit gegleden door Jing Yu en werd net als haar Chinese opponente per brancard afgevoerd. Over de ernst van de kwetsuur van Timmer is nog niets bekend.

"Het is even afwachten, maar je schrikt je te pletter", zei coach Jac Orie."Haar voet bleef onder de boarding steken en daardoor heeft ze haar enkel verdraaid. Het ziet er niet goed uit."

Update 15-11-09

Marianne Timmer heeft vrijdag bij haar val op de 500 meter in Heerenveen toch een ernstige blessure opgelopen. Aanvankelijk werd in het ziekenhuis alleen een vrij lichte enkelblessure vastgesteld, maar nader onderzoek wees uit dat de drievoudig olympisch kampioene meerdere breuken in haar hielbeen heeft.

Voor de 35-jarige Timmer, die minstens drie maanden nodig heeft om te herstellen van de kwetsuur, is het seizoen nu zo goed als zeker voorbij. Een optreden op de Winterspelen in Vancouver, waar ze haar titel op de 1.000 meter had willen verdedigen, is sowieso niet haalbaar. Eerder had ze al laten weten dat dit haar laatste seizoen zou zijn, maar het is niet uitgesloten dat ze op die uitspraak gaat terugkomen.

Timmer won bij haar eerste olympisch toernooi twee keer goud. In Nagano zegevierde ze op de 1.000 en 1.500 meter. Vier jaar later bleef in Salt Lake City nieuw succes uit, maar in 2006 veroverde ze in Turijn onder leiding van trainer Jac Orie andermaal goud op de kilometer.

"Dit is verschrikkelijk"
Een volgend olympisch optreden is nu onmogelijk geworden. Dat was ook haar eerste gedachte toen de nieuwe diagnose tot haar was gekomen. "En dat vind ik ook het allerergste. Vancouver zit al twee jaar lang in mijn hoofd. Ik heb daar ontzettend veel voor gelaten en tegenslagen overwonnen. Toen ik vrijdag op de brancard lag, dacht ik ook: het kan toch niet waar zijn dat het zo gaat eindigen? Dit is verschrikkelijk."

Bovendien een flinke tegenvaller nadat de kwetsuur aanvankelijk leek mee te vallen: "Eerst leek het erop dat er alleen een scheurtje in een enkelband zat. We hebben voor de zekerheid toch maar een mri laten maken. Toen het zo lang duurde voordat ik de uitslag kreeg, vreesde ik al dat 't niet goed zat."

Een terugkeer op het ijs sluit Timmer niet uit. "Mijn eerste zorg is nu dat ik weer gewoon kan lopen. De arts heeft me verteld dat wanneer ik niet oppas ik letsel heb voor de rest van mijn leven. Ik ga daarom eerst netjes doen wat de artsen mij vertellen en dan zien we wel verder. Maar als het aan mij ligt keer ik weer terug op het ijs."

Flinke domper
Orie, die het slechte nieuws wereldkundig maakte, leefde uiteraard erg met zijn pupil mee. "Ze is zwaar aangeslagen, dat lijkt me niet meer dan normaal. Ze heeft afgelopen zomer een ontzettend goed programma gedraaid en ze reed nu uitstekend. Dit is gewoon tragisch."

"Iedereen is flink aangeslagen", wist Annette Gerritsen te vertellen over de ploeggenoten van Timmer bij Control. "Dit is vreselijk, vooral voor Marianne zelf. Het leek allemaal mee te vallen. Daarom is dit een flinke domper."

De schaatsster kreeg het nieuws pas na afloop van haar zilveren race op de 1.000 meter te horen. "Het is bewust nog even stil gehouden voor ons. Na afloop ben ik gebeld door de fysio en hoorde ik dat het goed mis was."

Timmer liep de blessure op doordat ze met haar schaats onder de boarding terechtkwam. "Misschien dat daar toch nog eens naar gekeken moet worden", opperde Gerritsen in Thialf. "Dat gebeurt natuurlijk al regelmatig, maar het kan nog veel beter."

(later meer) [nos.nl] [live]

0 reacties :

Een reactie posten