FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 28 mei 2010

Het einde van voicemail in zicht?

Voicemail heeft de afgelopen jaren veel rivalen gekregen. Waarom een bericht inspreken als je ook met je mobieltje kan sms’en, chatten of mailen? Het gebruik van de 'ouderwetse' voicemail staat onder druk.

ING Groep 0.71 % === AEX-index 0.16 %
Voicemail was in de jaren tachtig een ideale uitvinding voor de vaste telefoon. Gebruikers konden ineens én weten welke oproep ze gemist hadden én een bericht van die beller afluisteren.

Met de opkomst van de mobiele telefoon groeide het voicemailgebruik mee.

Het missen van oproepen is mobiel echter een minder prangend probleem. Wie een oproep mist, ziet vervolgens in zijn telefoonscherm wie er gebeld heeft. Maar de tweede functie van voicemail, namelijk het achterlaten en afluisteren van boodschappen, bleef een groot voordeel.

Alternatieven
In de loop der jaren zijn echter verschillende andere manieren gekomen om een bericht achter te laten. Een eerste alternatief was sms'en, maar meer recentelijk, met de komst van smartphones, zijn daar e-mailen en chatten bij gekomen.

De nieuwe communicatievormen zijn een stuk efficiënter dan de 'ouderwetse' voicemail, waarbij je nooit zeker weet of de ontvanger een ingesproken bericht eigenlijk afluistert. Bijna iedereen kent wel voicemail-welkomstboodschappen waarin de gebruiker vraagt geen bericht in te spreken maar een sms of mail te sturen.

Sms’jes en e-mails zijn direct te lezen. Het afluisteren van voicemail vereist daarentegen nogal wat stappen: inbellen, luisteren naar de stem van de 'voicemailmevrouw', bericht kiezen, afluisteren en de optie kiezen om de boodschap te bewaren of weg te gooien. En meestal moet je vervolgens alsnog het gemiste nummer terugbellen.

Onder druk
De komst van deze alternatieven zet het gebruik van voicemail onder druk.

"In het algemeen zien wij dat het gebruik van de traditionele voicemail wereldwijd afneemt", zegt Sahar Yaacobi. Hij is directeur product marketing bij het Israëlische Comverse, naar eigen zeggen wereldmarktleider in voicemaildiensten.

Omdat het aantal mobiele telefoons nog altijd stijgt en mobiel chatten en e-mailen tegelijkertijd een vlucht nemen, is de correlatie tussen voicemailgebruik en alternatieven lastig te meten. "Toch mag je aannemen dat het gebruik van voicemail daalt door die andere vormen van communiceren", zegt Yaacobi.

Wisselend beeld
Niet overal daalt het gebruik van voicemail, legt Yaacobi uit. "Sommige aanbieders steken veel tijd in promotie of verbetering van hun voicemaildiensten. Daar zie je weer een stijging. Ook is voicemail cultuurbepaald. In sommige landen is het veel populairder dan in andere landen."

De drie grote aanbieders van mobiele telefonie in Nederland geven een wisselend beeld. T-Mobile geeft geen cijfers maar laat weten dat onder "consumentengebruikers" het gebruik al een jaar of vijf afneemt. Onder zakelijke bellers blijft het voicemailgebruik stabiel.

Bij Vodafone is het inspreken en afluisteren van voicemails de afgelopen vijf jaar naar eigen zeggen juist gestegen. In het afgelopen half jaar treedt echter een stabilisatie op. KPN ziet geen afname of stabilisatie. "Het gebruik onder onze mobiele klanten stijgt juist licht", laat een woordvoerder weten. In 2009 waren er 1,2 miljard oproepen naar voicemail van KPN. Vier jaar eerder waren dat er nog 850 miljoen.

Visual voicemail
Terwijl de 'ouderwetse' voicemail onder druk staat van efficiënte concurrenten, is er een nieuwe techniek die de naam 'voicemail' hoog kan houden.

Visual voicemail is nu vooral bekend van de iPhone. Bij deze dienst spreken bellers ook 'gewoon' een boodschap in. De telefooneigenaar krijgt op zijn telefoon vervolgens een melding dat een bericht ingesproken is, met daarbij - anders dan bij de traditionele voicemail - meteen ook de naam van de beller. De ontvangen berichtjes staan overzichtelijk in een lijstje, allemaal direct aan te klikken. Inbellen, bericht beluisteren en dan pas door naar de tweede boodschap is dus niet nodig.

Technisch is visual voicemail ook anders. De gebruiker hoeft niet naar het voicemailnummer te bellen, maar beluistert de boodschap direct op zijn telefoon, waar die wordt opgeslagen. Het afluisteren kost dan ook geen belminuten, maar verbruikt data. Omdat veel smartphonebellers een onbeperkt data-abonnement hebben, kost dit niets extra. Alleen in het buitenland gaat de teller voor het internetgebruik lopen.

Vaker terugbellen
Voicemailleverancier Comverse signaleert dan mensen visual voicemail makkelijker vinden en daardoor gemiddeld twee keer zo vaak iemand terugbellen dan bij een ouderwets voicemailbericht.

T-Mobile, in Nederland de exclusieve aanbieder van de iPhone, ziet bij iPhone-klanten dankzij visual voicemail dan ook een toename van voicemailgebruik. [z24.nl]

0 reacties :

Een reactie posten