FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

donderdag 2 december 2010

Goedkoop is duurkoop?

De Nano kost niet meer dan 2.500 dollar. Toch is het autootje onverkoopbaar. Hoe kan dat? De verwachtingen waren hooggespannen, drie jaar geleden bij de introductie van de Nano.

ING Groep 3.56 % === AEX-index 1.68 %
Het wonder uit India kostte omgerekend niet meer dan 2.500 dollar. Eindelijk zouden ook arme Indiërs auto kunnen rijden.
Kort na de introductie was de vraag zo groot, dat Tata, de fabrikant, via een loterij de beschikbare auto's onder de klanten moest verdelen.

Maar nu is alles anders. In oktober verkocht Tata welgeteld 509 Nano's in heel India, schrijft de Financial Times. Dat is 85 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Het debacle lijkt meerdere oorzaken te hebben. Eén is waarschijnlijk de slechte publiciteit over de veiligheid van de auto. Berichten over Nano's die spontaan in vlammen opgingen, deden de verkopen niet goed. Tata moest zijn 70.000 Nano-klanten een 'safety upgrade' geven.

Een tweede factor is wellicht de keuze voor de doelgroep. Tata richtte zich op arme Indiërs en degenen aan de onderkant van de middenklasse. Wat blijkt: zo'n auto moet ook te parkeren zijn en dat is in de overbevolkte arme wijken van de Indiase steden niet eenvoudig.

Een andere reden is het feit dat de kosten niet ophouden bij de aanschaf. De Nano mag dan maar 2.500 dollar kosten, je moet hem toch onderhouden en benzine geven. Een motorfiets is veel zuiniger. Dat weerhoudt sommige Indiërs om de auto aan te schaffen.

En als ze dan toch het geld hebben om een auto aan te schaffen, willen ze meteen iets bijzonders: een échte auto met toeters en bellen, en niet, oneerbiedig gezegd, een armeluisautootje.

Tata Motors (onderdeel van hetzelfde concern dat Corus bezit) geeft de moed niet op. Het bedrijf, dat er wel in lijkt te slagen nieuw leven te blazen in Jaguar en Land Rover, plant een nieuw marketingoffensief. [Z24]

0 reacties :

Een reactie posten